Bio sam danas u knjižnici pa mi je palo na um da malo provjerim žigove u knjigama koje zanimaju (ili ne zanimaju) moje sugrađane. Slučajno je sad aktualna nogometna situacija sa svastikom, pa sam prvo potegnuo Mein Kampf. Knjiga je to o kojoj ne treba ništa govoriti – njome su se inspirirali sljedbenici velikog vođe koji je izmislio i proveo holokaust. Unutra stanje izgleda ovako:
Pedeset i dva žiga, ako sam dobro prebrojao.
Onda potegnem jednu knjigu, nedaleko od ove prve, koja je duboka suprotnost tom uratku: Liberalizam, u pametnijem dijelu svijeta veoma cijenjenog Johna Grayja. Jedan je to od popularnijih i uspjelijih prikaza razvoja liberalizma. (Ali ne bismo mi bili mi da se nešto ne uprska – u skladu s našom kratkom pameti netko je dao pogovor pisati Žarku Puhovskom.) Čovjek jednostavnim jezikom objašnjava koje su osnovne značajke liberalizma, zašto i otkuda sloboda, individualizam, tolerancija, što je to liberalni egalitarizam, univerzalizam, koliko je za liberalizam važna pretpostavka da je moguće ispravljati nesavršene ljudske institucije, koliko su važne reforme koje tim ispravcima teže. Da tržište, osim svoje efikasnosti alokacije resursa, ima i funkciju obrane individualne slobode. Što je i zašto postoji ograničena vladavina. Unutra stvar izgleda ovako:
Obje knjige objavljene su 1999. godine. Rezultat 52 : 1.
Očito nitko iz osnovne ni srednje škole nije davao i ne daje klincima da pišu seminarske radnje (slučajno znam čiji je ovaj jedan žig) o idejama na kojima su njihovi roditelji trebali stvarati novu Hrvatsku.
Na policama ponovno nisam pronašao Pismo o toleranciji Johna Lockea. Knjiga se prije nekoliko mjeseci prodavala na kioscima. Očito knjižničarke nisu smatrale važnim da njome obogate knjižnicu.
Piketty je bio doletio ravno iz tiskare i po običaju je bio vani. Nemam što nego pretpostaviti da je i on nakupio lijepu količinu žigova.
Pisao sam o političkoj kulturi post ili dva prije, kao o stavovima koje članovi jedne zajednice imaju prema politici i političkim procesima. Ovo je samo mala potvrda pretpostavke da nikad nismo imali ni osnovne preduvjete za izgradnju moderne i suvremene države zapadnog tipa.